X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

كتاب علماى شافعى و توحيد در عبادت

دوشنبه, 15 مهر 1387

كتاب ِ علماى شافعى و توحید در عبادت

برادران وخواهران مسلمان!

اهمیّت مذهب شافعی و انتشار آن در آفاق بر هیچکس پوشیده نیست، قرنها است که از این مذهب پیروی می‌شود، و در قسمت‌های فراوانی از کره‌ی زمین رواج دارد و هزاران نفر از عرب و عجم بدان گرویده‌اند.

تعداد کثیری از ائمه‌ی این مذهب کسانی هستند که جلالت و امامتشان مورد اتّفاق، و جایگاه علمی و مرتبه‌ی رفیعشان ـ نه تنها نزد شافعی‌ها بلکه در نزد جمهور مسلمانان ـ محرز است. تعداد کثیری از افراد، توحید در عبادت را بخصوص به علمای حنبلی ربط می‌دهند، و برخی گمان می‌برند که مبتکر آن علمای حنبلی هستند و این یک سوء فهم عجیب مسئله از طرفی، و نادیده گرفتن تلاش دیگران دراین زمینه از طرف دیگر، به شمار می‌آید.

 این امر سوء فهم موضوع است، چون کسی که تصوّر کند این نوع از توحید از ابتکارات علمای طرفدار یک مذهب معیّن است در واقع حقیقت دین الله جل جلاله را درک نکرده، و مهمترین مبحث رسالت رسولان، و مطلبی که همه‌ی کتاب‌های آسمانی برای تحقّق آن فرود آمده‌اند،را درک نکرده است.

 علاوه بر این،در این گمان نادرست، نادیده گرفتن و ستم روا داشتن بر علمای امّت محمّد صلد الله علیه وأله وسلم ـ چه آنهایی که طرفدار مذاهب چهارگانه‌ی معروف بوده‌اند، چه کسانی که قبل از آنان آمده‌اند ـ وجود دارد. و در ارتباط با آنچه که به علمای شافعی مربوط می‌شود ـ در حالیكه آنها محور موضوع و بحث ما چر این کتاب بشمار می‌آیند ـ می‌پرسیم: آیا کسی که ـ درك‌كننده‌ی حقیقت گفتار خود باشد ـ به خود جرأت و جسارت می‌دهد بگوید امام بزرگواری چون ابو عبدالله محمّد بن ادریس شافعی تلاش چندانی در زمینه‌ی توحید در عبادت مبذول نداشته است و همّت خویش را مقصور امور غیر آن نموده است؟

 و مثل همین را در مورد یاران بزرگوار شافعی ـ چون ابو یعقوب بویطی کسی که در محنت قول به خلق قرآن، ثابت قدم و استوار تا پای جان ایستاد و سرانجام به خاطر مقاومتش مظلومانه در زندان جان داد بگو. ومثل همین را در مورد ابو ابراهیم مزنی، و ابو محمّد ربیع بن سلیمان مرادی، و ابن نصر مروزی و ابو العباس بن سریج و ابوبکر بن خزیمه و ابومظفر سمعانی، و قوام السنه اصفهانی و محی السنه البغوی وغیر آنها ـ که اگر نام همه‌ی آنها را بیاوریم مطلب به درازا می‌کشد .

توجه كم محقّقین به جمع آوری اقوال مربوط به توحید در عبادت توسط علمای شافعیه و توجّه به نقل اقوال علمای دیگر مذاهب، این گمان را تقویت می‌بخشد که علمای بزرگوار شافعیّه تلاش آن چنانی در این باب انجام نداده باشند.

در این راستا کتابخانه سایت عقیده تصمیم گرفت تا كتاب ِ علماى شافعى و توحید در عبادت را در بخش عقیده و ایمان خدمت شما عزیزان تقدیم نماید امیدواریم که این کتاب برای دوستداران علوم اسلامی مفید واقع گردد.