X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

كتابِ شاگردان مكتب نبوت

شنبه, 20 مهر 1387

كتابِ شاگردان مكتب نبوت
 
تردیدی نیست که خداوند متعال پیامبر گرامی‏اش صلى الله علیه وآله وسلم را بهترین انسان روی زمین قرار داد، و طبیعی است که برای بهترین پیامبری که با کاملترین کلام خدا و برای بهترین امت مبعوث شده، بهترین یاران و صحابه برگزیده شوند. لذا همچنان که از بین صد و بیست و چهار هزار پیامبر، رسول گرامی ما بهترین پیام‏آور الهی هستند، قطعا صحابه ایشان هم بهترین یاران و جان نثارانی هستند که خداوند آنها را پس از پیامبران از میان بشریت گلچین کرده است، به همین دلیل مانند پیامبر گرامی اسلام صلى الله علیه وآله وسلم نه تنها مژده صحابی بودن که حتی صفات و خصوصیات آنان در تورات و انجیل آمده است. چقدر شگفت‏انگیز و فخرآفرین است! خوشا به سعادت این انسانهای نمونه تاریخ!
آری عشق و محبت فوق‏العاده صحابه رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم به آن حضرت در تاریخ بشر نمونه و مانند ندارد، ایشان را از همه چیز بیشتر دوست می‏داشتند. داستانهای دوستی و محبت و ارادت صحابه به رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم آنقدر جذاب و گیرا و شگفت‏انگیز و رشک آفرین است که حتی دشمنان اسلام اعتراف می‏کنند که این محبت و ارادت در طول تاریخ بی‏همتاست. إن شاء الله در یک فرصت مناسب سعی خواهیم کرد نمونه‏هایی از آن را برای شما عزیزان به تصویر بکشیم.
اما شگفت‏انگیز این است که متأسفانه در برابر این همه فداکاری و جانبازی و ارادت آنان به اسلام و قرآن و پیامبر گرامی اسلام صلى الله علیه وآله وسلم ما مسلمان نماها نسبت به آنان جفای فراوان روا می‏داریم. بی‏مهری و بی‏وفایی و احیانا جسارت ما نسبت به بعضی از آنان حیرت‏انگیز است. و فراتر از آن متأسفانه روایات دروغینی در تاریخ جعل شده و قلم‏های مسمومی دست به کار شده‏اند تا چهره روشن و درخشان این بزرگواران را مخدوش جلوه دهند، و بعضی از ما مسلمان‏نماها آنقدر غلو و افراط می‏کنند که در برابر دشمنان اسلام احساس شرمندگی می‏کنیم که چرا آنان به عنوان انسانهای بی‏طرف حقایق روشن زندگی صحابه را درک کرده و به تصویر کشیده‏اند، و در برابر عظمت و کارنامه فخرآفرین آنان سر تسلیم و ارادت فرود آوردند، ولی ما نه تنها حق آنان را نشناختیم و پاس نداشتیم بلکه در عوض به آنان جسارت هم روا می‏داریم!
برای آشنا شدن با این انسانهای نمونه کافی است که قرآن کریم را بی‏غرض و بدون پیش داوری بخوانیم، و سیرت زندگی رسول مکرم اسلام صلى الله علیه وآله وسلم را از ولادت تا وفات مطالعه کنیم تا ببینیم که آنها چه جایگاه عظیمی را در مقدس‏ترین صفحات زرین تاریخ به خود اختصاص داده‏اند، ای کاش بعضی از ما نه به عنوان مسلمان که فقط به عنوان انسانهای آزاده و مستقل قرآن را می‏خواندیم و به جایگاه رفیع و عظمت و بزرگواری این ستارگان درخشان آسمان هدایت و شاگردان بی‏نطیر مکتب نبوت پی می‏بردیم.
بیایید صفحاتى از سیرت این بزرگواران را در کتاب شاگردان مكتب نبوت که اینک در بخش اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم، در کتابخانه سایت عقیده نشر شده مطالعه نماییم.