X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

کتابِ نگرشي به احاديث حوض

دوشنبه, 18 خرداد 1388

کتابِ نگرشي به احاديث حوض

الله متعال پيامبر ما رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  را ويژگي‌هاي بسيار و عطاياي گسترده‌اي عنايت فرموده است؛ يكي از آنها كه با احاديث صحيح ثابت است، حوض كوثر، در صحراي قيامت، مي‌باشد، كه آن تكريم و بزرگداشت الهي است به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  و امت ايشان كه برگزيده امت‌هاست.

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  در آن احاديث اعلام فرموده‌اند كه تعدادي از امت ايشان از حوض مباركش، رانده و دور كرده مي‌شوند؛ زيرا پس از ايشان تغيير ايجاد كرده و مرتد شده‌اند، و از آن دسته با الفاظي مانند: «أصحابي»، «أعرفهم»، «منكم»، و عباراتي ديگر تعبير فرموده‌اند كه گوياي شناخت ايشان، از آن دسته مي‌باشد، آنهايي كه هدفي جز طعن اصحاب محمد صلی الله علیه و آله و سلم  ندارند و هميشه در پي خورده گرفتن از آنان هستند، اين گونه احاديث را دستاويز خود قرار داده‌اند و آن را ناظر بر (صحابه) بهترين نسل بشريت مي‌دانند.

تا سخني با آنان در ميان گذاشته شود، پيش از هر چيز، اين گونه احاديث را به عنوان دليل، عنوان مي‌كنند و از طرفي ديگر، بسياري از دانشجويان و عامه‌ي مردم نيز از آن پرس و جو مي‌كنند، اهل علم، مفاهيم آن احاديث را تبيين كرده‌اند و به هيچ گونه برخواسته‌هاي شيطاني و برداشت نادرست آنان، دلالت نمي‌كند.

اگر اين نص نبوي نبود، به نوشتن پيرامون موضوع ارتداد صحابه نيازي نبود، اين يك ادعاي بي‌جاني است كه مرده به دنيا آمده است و مرده نمي‌تواند در ميان زندگان، زندگي كند.

در اين دوران، افرادي كه شيفته‌ي شكار لغزش‌ها و تخريب شخصيت‌ها هستند با ادعاي (بحث علمي آزاد و بي‌طرفانه)! در آن روحي تازه دميده‌اند، آغاز اين ادعا سفسطه و نهايتش زندقه و بي‌ديني است! خداوند امام سيوطي را رحمت كند كه در موردي شبيه اين ادعا، فرمود: «الله شما را رحمت كند، بدانيد كه برخي دانش‌ها مانند دواء و برخي انديشه‌ها، مانند اجابت مزاج هستند كه بايد فقط، هنگام نياز از آن ياد شود». مفتاح الجنة في الاحتجاج بالسنة ص: 5.

اگر از اينان خواسته شود كه درباره‌ي نظريات آخوندها و يا باورهاي ديني‌شان، بحث و گفتگو بشود، انگشت در گوش فرو مي‌كنند و از آن طفره مي‌روند.

طعن در صحابه رضی الله عنهم طعن در رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  است، كه آنان را پرورش داده و ستوده‌اند، بلكه طعن در خداوند متعال است كه در قرآن آنان را بسيار ستوده و در تورات و انجيل برايشان مثال زده است.

شواهد و حقايق تاريخي، بر اين نظريه مهر بطلان مي‌زند و بر بي‌بنيادي و سستي آن شهادت مي‌دهد، چه رسد به نصوص قرآن و سنت، اين نظريه نشان بي‌اهميتي دين در دل هواداران آن و انحراف از راه مؤمنان و هم چنين راه پيروان كتاب‌هاي آسماني پيشين است، زيرا آنان نيز به خود جرأت چنين كار زشتي را نداده‌اند.

آنان (اصحاب) پيروان و گروه‌ پيامبرند، اگر آنان نبودند، اكنون در زمين مسلماني وجود نداشت.اگر آنان نبودند، دنيا يكدست، تاريكي و ظلمت بود، اما آنان ماه و ستارگان دنيا هستند.اگر آنان نبودند، زمين آرام نمي‌گرفت؛ آنان كوه‌هاي استوار و ميخ‌هاي (ثابت نگه دارنده‌ي) زمين هستند.

ما  كتابي مستقل كه به اين موضوع بپردازد، سراغ نداشتیم، مگر بسيار نادر و ناياب، همچنین کمتر کسی را سراغ دارم كه از احاديثي كه نویسنده این کتاب، بر بطلان اين نظريه استدلال كرده‌، استدلال كرده باشد، امیدواریم که این کتاب چراغ هدایتی گردد برای کسانی که از اصحاب گرامی رسول الله صلی الله علیه وآله وصحبه اجمعین کینه ای به دل دارند.

کتابِ نگرشي به احاديث حوض را می توانید در بخش رد شبهات کتابخانه عقیده مطالعه نمایید.