X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

کتابخانۀ عقیده جزئی از ثروت فرهنگی ما

شنبه, 07 اسفند 1389

کتابخانۀ عقیده: تا سالها پیش علم، عقل، منطق، دانش، برداشت، نحوه نگرشها و خلاصه باورها و تفکیر افراد جامعه در تالار زر و زور سلطان نقش زده می‌شد.
رسانه‌های گروهی بوق سلاطین و فرعونها می‌نواختند. و در سرزمین فارس کتاب به مزاج چماق بدستان نگاشته می‌شد و حسب خواسته‌های سردمداران سانسور می‌گشت.
در پژوهش مستند یکی از اندیشمندان جوان ایران دربارۀ سیرت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم آمده:
در بین سالهای 1304 تا 1356 یعنی در مدت 52 سال در سرزمین فرهنگ و ادب و علم و دانش ما تنها 21 کتاب در سیرت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به رشتۀ تألیف درآمده، و تنها 14 کتاب از زبانهای دیگر به فارسی برگردانده شده است!
و در طی 10 سال بعد یعنی بین 1357 تا 1367 تنها 19 کتاب در رابطه با زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و آنچه بدان تعلق می‌گیرد نگاشته شد. و تعداد کتابهای ترجمه شده در این زمینه تنها 6 کتاب بوده است!
و در طی 21 سال پس از آن (1368 تا 1389) فقط 133 کتاب در این زمینه ترجمه و تألیف شده که 77 مورد آن طی دوران 8 ساله اصلاحات (76 تا 84) بوده است!
حال اگر نظری به موضوعات کتابها بیندازیم و بخواهیم آنها را بنا بر معیارهای علمی مورد سنجش قرار دهیم تعداد کتابهایی که می‌توانند مصادر علمی مورد پذیرش کتابخانه فارسی قرار گیرند در بین کتابهای تألیف شده به فارسی از شمارش انگشتان یک دست نیز کمترند!
سایر این کتابها که در مقایسه با کتابخانه عربی و انگلیسی و یا حتی زبانهای همسایه چون اردو و ترکی رقمی بسیار ناچیز و غیر قابل ذکر است، یا از زندگی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم استفاده ابزاری ـ چه فکری و عقائدی و چه اقتصادی ـ کرده‌اند، و یا اینکه از زاویه تنگ مذهبی بدان نگریسته تصوری بسیار دگرگون و احیانا بکلی واژگون از پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه وآله وسلم عرضه داشته‌اند!
این در حالی است که جایگاه و مکانت همسران پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و یاران و شاگردان مکتب او بکلی در کتابخانه فارسی پایمال شده است. و همچنین نویسنده آزاد و اندیشمندی که با مزاج نظام مستبد همخوانی نداشته بکلی از صحنه علم و دانش بدور رانده شده است!
سایر موضوعات ریشه‌ای و اساسی فرهنگ قرآنی و توحیدی چون؛ تفسیر کلام الله مجید، احادیث و سخنان گهربار رسول هدایت و رستگاری صلی الله علیه وآله وسلم ، فقه، عقیده، و تاریخ و غیره را اگر مورد بررسی قرار دهید وضع و حالی بهتر از سیرت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم ندارند!
در این اوضاع پریشان علمی و چیره بودن رعب و وحشت طناب دار و سلولهای مغزکش زندان بر عقل انسان، بناگاه آسمانها شکافته شد و فضای مجازی انترنت مشت گره‌ کرده قدرتمند را از تسلط کامل بر عقل کوتاه نمود.
از سال 80 تا کنون، یعنی طی تقریبا 9 سال کوشش برخی جوانان آزاد اندیش سرزمین فارس تنها در موضوع زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم که مثال آن رفت 63 کتاب، و درباره زندگی صحابه و شاگردان مکتب او 79 کتاب و در باره اهل بیت او 42 کتاب بصورت تألیف و یا ترجمه به کتابخانه فارسی اضافه شده است!
البته این کتابهای کتابخانه مجازی عقیده از ویژگیهای خاصی برخوردارند، از آن جمله به دو نکته بسنده می‌کنیم:
اولا: هیچگونه سانسوری عقل نویسنده یا مترجم را در هنگام بیان واقعیتها تهدید نمی‌کرده است.
دوما: کتابهایی زنده هستند که همواره در دسترس هر خواننده‌ای می‌توانند قرار گیرند، و چون کتابهای داخل کشور ایران چاپشان از سوی مراکز تفتیش عقائد در چند نسخه که در بین قفسه‌های برخی کتابخانه‌های دولتی یا شخصی خاک می‌خورد نمی‌باشند.
گرچه کتابخانۀ عقیده تا کنون در حد توان و امکانات بسیار ابتدائی خود در پی شکستن سد سانسور نظام، و آزادی دادن به عقل پویای اندیشمند فارسی زبان بوده، بیشتر به موضوعات و کتابهایی اهمیت داده که جزء مهمی از نیاز جامعۀ ماست و دسترسی بدانها برای بیشتر افراد جامعه ناممکن بوده است. در آینده تلاش دارد دایره فعالیتش را گسترش داده، نه تنها به دیگر موضوعات کتابخانه فارسی اهمیت بدهد، بلکه به زبانهای دیگری چون عربی، اردو، ترکی، و انگلیسی در کنار رسم الخط تاجیکی نیز کتابهای فارسی را ترجمه کند تا سایر ملتها بتوانند از خلاقیتهای جامعه فارسی زبان بهره گیرند و با نحوه رشد فرهنگی و علمی منطقه ما آشنا گردند.
کتابخانۀ عقیده در تلاش است ـ به یاری و توفیق حق تعالی ـ طی سالهای آینده بزرگترین کتابخانه مجازی فارسی را برای همه دانش دوستان و عاشقان علم و معرفت و تشنگان کتاب؛ این یار مهربان، بصورت رایگان فراهم سازد. و از علما و اندیشمندان و نویسندگان گرامی هم می خواهیم که در پربار شدن این کتابخانه دست در دست ما نهند.
در اینجا جا دارد که از همکاران عزیزمان در کتابخانۀ عقیده که شبانه روز با جدیت و پشتکار زحمت می کشند و اجر و پاداش خود را از بارگاه پروردگار متعال می خواهند و همۀ برادران و خواهرانی که با ارسال کتب و پیامهای محبت آمیز خویش ما را در این راستا تشویق نموده اند اظهار سپاس و قدردانی نموده و از بارگاه الله متعال برای همه سعادت دنیا و آخرت را استدعا می نماییم.
ادارۀ کتابخانۀ عقیده